Loading...

Wat ik leerde van de Run Trainer hardloop App.

Wat ik leerde van de Run Trainer hardloop App.

De Run Trainer hardloop App leert je meer dan alleen hardlopen. Het leert je de essentie van gedragsverandering. Het leert je van weten naar doen. Hoe dan ? Ik vertel het je in deze blog.

Ik ben eigenlijk altijd sportief geweest. Hardlopen, kickboksen, fitness, yoga. Door rugpijn werd dat minder en minder. Toen dat uiteindelijk een hernia werd, deed ik een hele periode niks meer. Ik was al blij dat ik naar de supermarkt kon lopen. Ruim een half jaar verder. De hernia was weg, eigenlijk was er niks meer aan de hand. En toch kon ik me er niet toe zetten om weer te gaan sporten of hardlopen.

Excuses

Ja, ik had de Stepsapp en ik probeerde mijn minimale stappen te behalen. Ik ging sporadisch naar bootcamp voor beginners. Maar daar hield het wel op. Als ik hardlopers tegen kwam dacht ik: Oh ja, dat zou ook wel weer lekker zijn: maar ja… mijn rug is nog stijf, mijn conditie is waardeloos, ik kan dat helemaal niet meer. Die ene spier voelt niet helemaal lekker, het regent…allemaal excuses om niet te gaan!!

Tot een weekend in februari. Het weer was prachtig. Ik luisterde naar Tony Robbins en dacht: Ja..waarom ook niet. Ik ga het gewoon doen. Maar hoe begin ik ?

Van de lat hoog leggen…

Vroeger zou ik direct een hoog doel hebben gesteld. De eerste keer, hup 5 km in 30 min. Dat moet lukken. Uptempo muziek en gaan. Maar dit keer wilde ik het anders doen. Ik downloadde de Run trainer hardloop App en begon met een schema voor beginners voor 5 km.

En serieus, wat een verademing was dat. 30 sec hardlopen, 1 min lopen, 30 sec. hardlopen, 1 min lopen…..Niks geen prestatiedruk, geen 5 km te gaan. Maar gewoon lekker langzaam opbouwen. De zon scheen, ik liep in het bos, lekker muziekje. Het was echt heerlijk.

Zonder veel moeite liep ik de eerste 4 km. Natuurlijk niet zo snel, maar het was meer dan ok. Ik had genoten, het had me weinig moeite gekost. Ik had zelfs mijn koptelefoon afgedaan om te genieten van de geluiden van het bos. Dat was vroeger niet in me opgekomen. Ik kon mijn eigen vermoeide gehijg niet aanhoren, Genieten? Ontspannen? Even stoppen tussendoor ?Nee joh, geen tijd voor, ik wilde een zo snel mogelijk resultaat.

….Naar gewoon doen, vanuit ontspanning

Ik dacht er eens over na, en bedacht me dat dit precies is waar veranderen, doelen halen en dus ook afvallen over gaat. Als ik met een superstrak trainingsschema totaal uitgeput thuis was gekomen. Dan had ik het misschien nog een keer gedaan, en nog een keer..Op wilskracht. Maar er zou zeker een moment zijn gekomen waarop ik geen zin had of welke andere ‘goede’ reden ik zou hebben om niet te gaan. En daar zou mijn poging om weer te gaan hardlopen eindigen.

Veranderen is een universeel proces

Allereerst begin je met je doel. Niet een rationeel doel, zoals 5 km in 30 minuten of 10 kilo in 8 weken. Maar een doel waar je echt blij van wordt.

Dus voor mij; ontspannen kunnen hardlopen in het bos, genieten tijdens het lopen en me weer lekker voelen in een gezond lijf. Als je wilt afvallen bijvoorbeeld: relaxed in bikini op het strand, zonder dat je je buik wilt bedekken. Of gewoon spelen en sporten met je kinderen. Wat jouw doel ook is, zorg dat je je er een fantastisch gevoel bij krijgt. Stel je dat eens voor. Zie het voor je. Een doel waar je je heel goed bij voelt, dat is de sleutel tot jouw succes.

Actie

Daarna moet je natuurlijk wel tot actie over gaan. Maar die actie is niet gericht op het resultaat, maar op je veranderingsproces.

Je huidige situatie is een resultaat van gewoontes die je hebt. Gewoontes die helemaal niks bijdragen aan je doel. Dat ga je nu veranderen. Als je je daarop focust, dan volgt het resultaat vanzelf. Het gaat niet over zo snel mogelijk 5 km lopen, of zo snel mogelijk 10 kilo kwijt raken. Dan doe je dat puur op basis van wilskracht. En dat houd je niet vol. Het is niet voor niets dat 1 op de 30 mensen die op dieet gaan, na een jaar nog op gewicht is. Die andere 29 zijn al lang afgehaakt. Ze richten zich op het doel en niet op de verandering.

Blijvend veranderen doe je vanuit je gevoel, vanuit ontspannenheid en vanuit plezier. Plezier omdat je jezelf iets beters en mooiers gunt.

Stap voor stap

Het gaat erom dat je kleine stapjes neemt. Dus geen rigoureus dieet, geen strak hardloopschema, maar een eerste kleine stap. Zoals die 30 seconden hardlopen. Of beginnen met geen kcal meer drinken als je wilt afvallen. Die eerste stap. En daarna nog 1, en nog 1…Stap voor stap, elke dag een stukje beter. Vanuit echt willen, vanuit doen wat bij je past, en blijven genieten.

En natuurlijk heb ik me niet aan mijn schema gehouden. Daar zijn schema’s voor toch :)? Ik dacht, die 30 sec., ik kan wel langer…Ik loop nog een stukje door. Alles is ok, zolang je maar doorgaat en niet opgeeft.

Van weten naar doen

Weet jij eigenlijk wel dat je moet afvallen, maar doe je het maar steeds niet? Zet nu die eerste stap. Vraag een gratis 1-op-1 health boost sessie aan. In alle ontspannenheid hebben we het erover wat jij het allerliefste wilt bereiken, wat je nu tegenhoudt en wat je snel en makkelijk anders kunt doen. Van daaruit kun je stap voor stap werken naar jouw fantastische doel

Afvallen en blijvend veranderen.

Jij kunt dat ook, echt waar.

Meer in blog..

Blijf Geïsprieerd!

Weet jij hoeveel je eigenlijk mag eten om gezond af te vallen? Nee, geen idee?

Geeft niet, je bent echt niet de enige. Maar als je gezond en blijvend af wilt vallen, is dat wel heel belangrijk. In het gratis persoonlijk advies ontdek je precies wat jij moet weten als je: Gezond wilt afvallen, wil blijven genieten, wil afvallen op een manier die bij jou past en op gewicht wil blijven

Ik wil gratis persoonlijk advies!